THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

WELCOME


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday 31 October 2011

Membangkit Kepercayaan Diri~

 
Tak dapat dinafikan kita semua pasti pernah mengalami rasa tak percaya diri sesekali waktu. Adakalanya agak sulit untuk membangkitkan kembali rasa percaya diri itu sewaktu kita sedang menginginkan. Sebenarnya ada latihan sederhana yang dapat dilakukan untuk mendapatkan rasa percaya diri korang agar kembali ke asalnya secepat mungkin saat diperlukan. 

1. Perhatikan Postur Tubuh - Mungkin kedengarannya ini tak memiliki hubungan dengan rasa percaya diri yang kita, tetapi sebenarnya bagaimana sikap duduk atau berdiri korang, komunikasi tertentu pada orang-orang yang ada di sekekliling korang. Jika komunikasi tersebut menimbulkan
rasa percaya diri, korang akan mendapatkan tanggapan positif dari orang lain dan tentu saja ini akan meningkatkan rasa percaya diri korang sendiri. Jadi perhatikan sikap duduk dan berdiri untuk menunjukkan korang memiliki rasa percaya diri.

2. Bergaul Dengan Orang-Orang Yang Memiliki Rasa Percaya Diri Dan Berpikiran Positif - Jika korang terus menerus bergaul dengan orang yang memiliki rasa rendah diri, pengeluh dan putus asa, seberapa besarpun percaya diri yang korang miliki, perlahan tapi pasti akan pudar dan terseret mengikuti pergaulan korang. Sebaliknya, jika korang dikelilingi orang-orang yang penuh kebahagiaan dan percaya diri, maka akan tercipta pula perasaan positif yang membawa keuntungan bagi diri korang.

3. Ingat Kembali Saat Korang Percaya Diri Sendiri - Percaya diri adalah sebuah perasaan, dan jika korang pernah merasakannya sekali, tak mustahil untuk merasakannya lagi. Mengingat kembali pada saat dimana korang merasa percaya diri dan terdorong akan membuat korang mengalami lagi perasaan itu dan membantu meletakan perasaan rasa percaya diri itu dalam pikiran.

4. Latihan - bilapun korang ingin merasakan rasa percaya diri, kuncinya adalah latihan sekerap mungkin. Bahkan korang dapat membawanya dalam tidur. Dengan kemampuan yang terlatih, korang tak akan sulit menampilkan rasa percaya diri bilapun korang mahukan.

5. Kenali Diri Sendiri - Fikirkan segala hal tentang apa yang korang sukai berkenaan dengan diri sendiri dan segala yang korang tahu dapat lakukan dengan baik. Jika korang kesulitan melakukan ini, ingat tentang pujian yang korang dapat dari orang-orang - Apa yang mereka katakan - korang melakukannya dengan baik? Sebuah gagasan bagus untuk menuliskan semua ini, hingga korang boleh melihatnya lagi untuk mengibarkan rasa percaya diri bilapun korang mahukan inspirasi.

6. Jangan Terlalu Keras Pada Diri Sendiri - Jangan terlalu mengkritik diri sendiri, jadilah sahabat terbaik bagi diri korang. Namun, saat seorang teman sedang melalui masa sulit, korang tak mahu terlibat dalam masalahnya hingga mengguris emosi korang sendiri kan? Tentu saja korang tak mahu. Komunikasi yang positif dapat berubah jadi senjata terbaik untuk menaikan rasa percaya diri, jadi pastikan korang menanam kebiasaan ini, jangan biarkan permasalahan orang lain membuat korang jadi terpuruk.

7. Jangan Takut Mengambil Risiko - Jika korang seorang pengambil risiko, korang pasti akan temukan kalau tindakan ini mampu membuahkan rasa percaya diri. Tak ada yang lebih bermanfaat dalam membangkitkan rasa percaya diri dengan mendorong diri sendiri keluar dari zon selesa. Selain itu, tindakan ini juga berfungsi bagus untuk mengurangi rasa takut korang akan hal-hal yang tak korang ketahui, tambahan boleh menjadi pembangkit rasa percaya diri yang luar biasa.

Lebih dari segalanya, selalu ingatlah bahwa korang memiliki bakat dan kemampuan. Pastikan korang selalu melakukan yang terbaik untuk semua itu dan inilah yang akan jadi batu loncatan terbaik untuk membangkitkan rasa percaya diri yang tak tergoyah lagi.

Salam~

My Great Web page

Song~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wanna be